"Rwanda: The Untold Story" EU envoys criticise suspension of BBC service in Rwanda

The service was suspended in October after a documentary by the broadcaster questioned official accounts of the genocide, in which 800,000 mostly Tutsis and moderate Hutus were killed.

  • Published:
A man talks on a mobile phone inside the BBC headquarters in London November 21, 2008. REUTERS/Andrew Winning play A man talks on a mobile phone inside the BBC headquarters in London November 21, 2008. REUTERS/Andrew Winning
24/7 Live - Subscribe to the Pulse Newsletter!

European Union ambassadors criticised on Friday the suspension of the local BBC radio service in Rwanda over a row related to a BBC programme on the 1994 genocide, saying the suspension undermined free speech.

The service was suspended in October after a documentary by the broadcaster questioned official accounts of the genocide, in which 800,000 mostly Tutsis and moderate Hutus were killed.

The state-run Rwanda Utilities Regulatory Authority said last Friday that the BBC broadcasts were indefinitely suspended. The case has been referred to the prosecutor general.

The BBC's "Rwanda: The Untold Story," which aired in October, included interviews with former aides to President Paul Kagame, a former rebel leader, accusing him of plotting to shoot down a plane carrying former President Juvenal Habyarimana.

The assassination of Habyarimana marked the start of the 100-day genocide. The documentary also suggested that Tutsi rebels, led by Kagame, committed war crimes.

Kagame called the documentary "cynicism of the highest order".

"We recognise the hurt caused in Rwanda by some parts of the BBC 2 documentary "Rwanda's Untold Story," European Union ambassadors in Kigali said in a statement.

"However, we regret the indefinite suspension of the BBC Kinyarwanda service on FM and on the internet in Rwanda, which affects media freedom and limits the space for expressing opinions. We expect legal due process to be followed in further steps," said the envoys, including those from the Netherlands, France, Germany, Britain, Belgium, Sweden and the EU mission.

"We expect legal due process to be followed in further steps," the statement said.

Rights groups have criticised Rwanda for clamping down on the media and stifling political dissent, a charge the government dismisses, saying it guarantees free speech.

Rwandan officials could not immediately be reached for comment on the EU statement.

The armed forces of Kagame's Rwandan Patriotic Front, led by Kagame, defeated government troops in 1994, stopping a three-month wave of bloodletting by ethnic Hutu extremists

Critics say Kagame, a Tutsi, has taken advantage of Western guilt over the genocide to increase persecution of opponents.

The Kinyarwanda programme, which many Rwandans used to listen for stories and debates that cannot run on local media, used run 30 minutes every day and two hours every Saturday.

Do you ever witness news or have a story that should be featured on Pulse Ghana?
Submit your stories, pictures and videos to us now via WhatsApp: +233507713497, Social Media @pulseghana: #PulseEyewitness & DM or Email: eyewitness@pulse.com.gh.

Recommended Articles

Recommended Videos




Top Articles

1 Freemasonry Here are prominent Ghanaians who are also freemasonsbullet
2 Adult Content We will continue showing porn on TV - Ice TVbullet
3 Sex Workers Chinese prostitutes invade Wassa Akropong; charge...bullet
4 SCOAN TB Joshua relocating church to Israelbullet
5 Men of God Ghanaian pastors and their nicknamesbullet
6 Declaration Accra will be Africa's cleanest city in four years...bullet
7 Ghana Armed Forces GAF announces date for 2017/18...bullet
8 GAF Recruits without BECE certificate will be sacked -...bullet
9 Confession This is the real story behind Atta Ayi's arrestbullet
10 Research Work How the media performed at Nana Addo's...bullet

News